Total Pageviews

Saturday, March 12, 2011

challenge VS problem

kawanku sepejabatku ira (bukan nama sebenar) ..lately kerap mengadu padaku.penat dengan beban keje banyak. terlalu banyak dihumbankan padanya. agak tidak puas hati dengan layanan dan sikap supervisor a.k.a boss barunya.akibat tekanan itu..ira mula mencari peluang keje lain. aku pada mula ..'menyokong' dan 'mengiyakan' protes dan kemarahan ira itu. ye laaa...list keje yang dibagi padanya melebihi kawan yang lain. aku turut simpati dan kesian.

sesuatu telah membuat aku berfikir sebaliknya.aku rasa mcm bersubahat pulak membuat ira demotivated utk keje.sebagai kawan..aku patut memberi dorongan dan galakan yang positif buat dia.take that as a challenge for her to improve. show to her aupervisor that she can make it! buktikan pada boss yang ko boleh buat dengan baik ! not as a problem ! TETAPI..bila aku mula memberikan pandangan sedemikian, ira seolah2 menanggap aku menyebelahi boss dia. she refused to accept my opinion. katanya .."masing2 punya pendapat berbeza..".perbualan kami bertukar hambar ..ira dingin padaku..

aduh! agak sukar jugak ye nak menyampaikan sesuatu yang positif ni.rasa..cara aku dah betul.tapi....

to ira....jangan anggap aku menyebelahi sesiapa & aku sangat2 harap ko akan nampak +ve side of all these things.mmg laaa..sapa laa aku utk nasihat kat ko...cuma ..aku berniat ikhlas demi kebaikan ko. jika ko mmg nak sgt carik keje lain dan blah...terpulanglah...

2 comments:

  1. my dear,
    bukan senang untuk beri semangat/nasihat pada orang bila hatinya sebenarnya dah ada jawapan pada persoalan tersebut. sukar untuk mereka menerima kerana interpretasi mereka berbeza daripada apa yang ingin kita sampaikan.

    takpe dear, Allah tau niat kita. insyaAllah satu hari nanti dia boleh terima mesej yang kita sampaikan. banyak2 doa pada Allah moga dipulihkan kembali silaturrahim antara dirimu dan dirinya.

    ReplyDelete
  2. tu laaa pasal norul...sedih gak rasa ni...harap2 semuanya akan kembali seperti biasa and no hurt feeling between us.

    ReplyDelete